Reisbureau D-reizen wil het aantal winkels de komende jaren tegen de trend in flink uitbreiden. Binnen drie jaar moeten er op een totaal van tweehonderd winkels dertig bijkomen.
Dat maakte D-reizen maandag bekend. De reisorganisatie is onderdeel van de Samenwerkende Dirk van den Broek Bedrijven.
De uitbreiding is opvallend, aangezien consumenten hun reis steeds vaker via internet boeken. Vorig jaar groeide de Nederlandse internetmarkt voor reizen of vakanties met 35 procent in zes maanden. Het aantal reisbureaus in Nederland is de afgelopen drie jaar afgenomen van 2100 tot 1800.
Directeur Will van den Hoogen van D-reizen zegt in een toelichting dat D-reizen de klant nog wel naar de winkel weet te trekken. ,,Van onze klanten oriënteert 86 procent zich wel eerst op internet, maar 78 procent boekt uiteindelijk toch in de winkel. Op internet blijft het moeilijk om het overzicht van alle sites voor bijvoorbeeld vliegtickets te hebben. In de winkel kunnen we alles op een rij zetten.”
Volgens Van den Hoogen vullen de verschillende verkoopkanalen van D-reizen – de site, de winkel en het telefonische contactcentrum – elkaar goed aan. Hij ziet internet dan ook niet als bedreiging. “Internet is er voor het eerste contact, maar ook de winkels blijven de toekomst hebben.”
Van den Hoogen denkt dat zijn bedrijf een streepje voor heeft op met name de kleinere reisbureaus, omdat een goede website tegenwoordig essentieel is om klanten te blijven trekken. "Dit vergt een investering van miljoenen, omdat je de content goed moet bijhouden."
D-reizen zal de komende jaren 150 tot 180 nieuwe mensen aan moeten nemen om de nieuwe winkels te kunnen bemannen. Het reisbureau heeft nu bijna 1500 mensen in dienst. Hiervoor is het al hard op zoek bij diverse onderwijsinstellingen. "Net als bij andere bedrijven in Nederland, is het moeilijk om aan personeel te komen, maar tot nu toe lopen we op schema."
D-reizen leidt het personeel intern op, waardoor er veel mensen in het bedrijf kunnen doorgroeien.
De nieuwe winkels zullen vooral in het zuiden van het land, in de grote steden en in een aantal groeikernen, zoals Purmerend en Almere, worden geopend. "We kijken voornamelijk naar plaatsen die groter zijn dan 30.000 inwoners", aldus Van den Hoogen.